onsdag, marts 21, 2007

Favntag i Second Life

Second Life (SL) er en online virtuel 3-D verden, som fungerer som en slags parallel til den virkelige verden. SL drives af Linden Lab, og i øjeblikket er der næsten 5 millioner brugere og hver dag kommer der tusinder nye til.

For at komme i gang skal man downloade et lille program, hvorefter man skal designe en avatar – et såkaldt alter ego – og mulighederne for at komme til se ud som man ønsker, er enorme. Man kan rette alt fra farvenuancerne i sine øjne til hvor store fødder man har – det er ret sjovt!

Foreløbig er der en stor hype omkring SL og stort set alle firmaer med respekt for sig selv er rykket derind. Af danske instanser kan nævnes TV2, Danfoss, Dansk Røde Kors og Kunstmuseet Brandts. Derudover er det berygtede Ungdomshus genopstået i SL…mulighederne er mange.

Også for homoseksuelle, hvor der allerede er en del af fornøje sig med. Overvejende er det godt nok sexshops og barer, men der er også storcentre med alverdens tilbud rettet mod homoseksuelle. Der er (vist?) ingen danske tilbud til bøsser i SL endnu, men mon ikke det kommer?

Man kunne sagtens forestille sig at LBL rykkede derind og rådgav folk virtuelt. Pan kunne måske åbne et diskotek ligesom det tyske ”Helios” har gjort…eller Favntag kunne åbne en boghandel kun med homoseksuel litteratur ;-)

Se nogle af disse videoklip om SL for at få en idé om hvordan det ser ud derinde - der er bl.a. en koncert med U2.

Hvis nogle er blevet nysgerrige og skulle have fået lyst til at kigge ind i SL, så er mit SL-navn "Favntag Writer" – jeg ligner "The Boy Next Door" og kan i øvrigt flyve!

Tjek mit fotoalbum med billeder fra mit besøg i SL

Del også gerne din mening om SL – er det en fis i en hornlygte eller er dette fremtidens måde at møde folk på over nettet?

13 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvordan kommer man væk fra den ø man ankommer på fra start? Jeg syns det virker lidt forvirrende

Favntag sagde ...

Hej.

For at komme væk fra øen skal du skrive et ord i feltet ”Search”. Det kan f.eks. være Danmark, Ungdomshuset eller gay, og derefter får du en liste over steder der indeholder de ord. Markér det sted du vil hen og klik på ”Teleport”.

Et andet fif er at pege på mennesker eller ting med musen og højreklikke – det giver forskellige muligheder, bl.a. for at snakke med folk, hvis man vælger ”IM”, der står for ”Instant message”

Ellers skal man bare prøve sig frem – man kan ikke gøre noget forkert ;-)

Anonym sagde ...

Jeg er på ingen måde fristet af Second Life, som jeg synes, er et mærkelig univers, der på ingen måde kan erstatte den virkelige verden, og det internet som Vi kender i dag.
Jeg har svært ved, at se hvad Landsforeningen for bøsser og Lesbiske og Pan skulle kunne tilbyde i Second Life?

Anonym sagde ...

Tænk på hvordan Internettet så ud i starten af 90'erne og hvordan din holding var til det dengang?

Det minder sikkert om din holding til Second Life i dag ;o)

Anonym sagde ...

Der har alle internetdage været alle mulige lignende verdener - steder hvor man kunne slå sig ned, bygge et hus og komme i kontakt med andre. Det har aldrig rigtig bundet an. Hæmskoen er at man bruger en masse tid på ingenting. Google passer mig fint: "Klar, parat - fundet!"
Charlotte

Favntag sagde ...

Jeg forstår Vagns skepsis og deler den sådan set også. Jeg er heller ikke overbevist om at SL er fremtidens Internet, men jeg er nysgerrig og enig med Paw i, at debatten omkring SL minder meget om den debat der herskede i starten af 1990’erne omkring Internettet.

Så lur mig om 3D Internettet, i en eller anden form, ikke er afløseren for det Internet vi kender i dag?

Med hensyn til hvad LBL og Pan skulle lave derinde, så kan man groft sige at, hvis det er derinde folk er – burde de så ikke også være der?

Et Pan diskotek i SL ville fungere som et mødested for homoseksuelle og LBL kunne formidle deres aktiviteter og rådgive interaktivt. Desuden vil der temmelig sikkert være mulighed for at komme i kontakt med ”brugere”, som de ellers ikke vil nå ud til.

Lige nu er der så meget opmærksomhed omkring SL, og derfor er der en stor reklameværdi i at rykke derind - det giver automatisk opmærksomhed, og det er der mange der, forståeligt nok, udnytter.

Jeg synes som udgangspunkt at man kun skal investere tid og kræfter i det, hvis man har noget indhold at byde på, for ellers har man jo bare en tom platform – sådan oplevede jeg bl.a. mit besøg på TV2 i SL, og det var røvsygt.

Nogle SL-platforme vil kræve en regelmæssig bemanding, f.eks. LBL, mens andre fint kan fungere uden – det kunne f.eks. være et museum.

Charlotte har også ret i, at der længe har været lignede verdener med mange muligheder på Internettet, men jeg mener ikke at de har haft samme potentiale og gennemslagskraft som SL, som nu også er blevet en kæmpe kommerciel industri med egen valuta – der adskiller det sig vist fra det man tidligere har set.

At Google er en fremragende søgemaskine er jeg ikke uenig i, men det er en anden historie ;-)

Anonym sagde ...

Det fede ved Second Life er at der ikke er noget der hedder logistik og alt stort set er muligt, modsat i det virkelige liv.

Anonym sagde ...

Det er så nederen at Pan lukker i København, så nu er de da nødt til at åbne et disco på nettet i stedet for

Anonym sagde ...

Hej til alle her!

Som "gammel" SL'er kan jeg kun bekræfte at der er en stor og meget veletableret gay scene der. Da alle jo per definition er anonyme, er der rigtigt mange, der i det "virkelige liv" ikke kan eller tør leve sin seksualitet ud, der har frit afløb for den ofte skjulte side af sig selv. Alene den mulighed gør Second Life til et spændende alternativ til så mange andre steder på nettet.

Jeg har selv en "sim" - en simulator, 65000 m2 der kører på sin egen server. Det er sådanne, langt de fleste private øer er på. Jeg vil gerne invitere på et besøg. Min sim hedder Apollo - opkaldt efter myten om Apollo og hans unge elsker Hyacinth. Sim'en er GLBT-friendly, som det hedder på godt amerikansk. Altså positivt indstillet overfor GayLesbianBiTrans. Den besøges dog i vid udstrækning også af alle mulige andre slags mennesker - det er en romantisk "dating" sim, og sex er bandlyst. Der er riiigeligt med andre steder til det i Second Life haha. Der skal jo også være plads til bare at komme alene, og tage sig en stille stund, til eftertanke eller meditation.

På sim'en har jeg også et gay disco. Det hedder "The BlueBoy Club" (medlemsgruppen tæller 500+ mennesker), og klubben svæver 530 meter oppe over resten af sim'en, der hedder "The Lost Gardens of Apollo". I The BlueBoy Club gælder samme regler - det er ikke en sex klub, men et dansested. Hver torsdag kl. 04.00 dansk tid (kl. 19.00 SL tid) har jeg en af SL's bedste gay DJ's der kommer og spiller i flere timer - live, spiller ønsker, taler med gæsterne. Han hedder Wesley Spengler, og er absolut et lyt værd. Resten af tiden kører der en god gay dance/house/trance stream 24/7.

Kom forbi! Nede i "the gardens" har jeg en automatisk Guided Tour, et flyvende tæppe med plads til to - og 5 forskellige sprog at vælge imellem - selvfølgelig også dansk! I skal være så hjerteligt velkomne!

I Second Life hedder jeg Dane Zander - hvis I skulle have brug for lidt gode råd og vejledning hjælper jeg gerne :)

ps: linket er en artikel om Apollo - ikke mit eget site.

Favntag sagde ...

Hej Dane Zander.

Tak for invitationen. Jeg har lige været et smut forbi din Ø, som er helt eventyrlig smuk og spændende - meget meditativt og afslappende netop pga. de lækre omgivelser.

Jeg var også forbi din natklub, men det var vist det forkerte tidspunkt (ca. 09.00 dansk tid), eftersom der kun var to andre i klubben, der stod og dansede. Det kunne være sjovt at kigge forbi når du har en DJ på.

Da jeg havde sat mig til rette på den guidede tur på det flyvende tæppe crashede SL desværre så, den må jeg have til gode.
Jeg kan kun opfordre andre til at tjekke "The Lost Gardens of Apollo" ud.

/Favntag

Favntag sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Hvor meget mon den ø har kostet? den er imponerende :o)

Anonym sagde ...

Hej Favntag, hej alle,

Først, tusind tak for de flotte ord! :-D
Tja, hvad har øen kostet? Det er svært at sige nøjagtigt for mit eget vedkommende. Jeg har været i Second Life siden maj 2004 (og folk har troet at jeg var splitter ravende sindssyg når jeg talte om det ha ha), og som så mange andre startede jeg med et lille stykke land på 512 m2 (det koster ingen leje, når man er betalende medlem - altså op til 512 m2). Men antal m2 er lig med antal "primitives", i daglig tale "prims" (objekter), man kan have på sit land. Så jeg købte lidt mere. Og lidt mere. Og meget mere... lejen er indrettet efter hvor meget land du har, og er faktisk 1/16 del, 1/8 del, 1/4 del osv af en simulator. Så man køber jo gerne til grænsen af hvad man vil betale. Til sidste "ejede" jeg hvad der svarer til næsten en hel sim. På fastlandet. Hvor man har langt færre muligheder for at bestemme over adgang, landskab, solens gang (eller mangel på samme) osv osv. Så jeg traf en hurtig beslutning og byttede mit fastland væk for en "brugt" enkeltstående, privat simulator. Med Anshe Chung, der forøvrigt er den kvinde, ja den absolutte topscorer af alle, der tjener mest i SL - flere millioner kr. om året, på handel med virtuelt land. Så jeg betalte over mange omgange og lang tid for bidder af fastlandet til mange forskellige mennesker... så det er svært.

Men:

I dag er prisen for oprettelsen af en hel sim 1675,00 USD. (Dengang var det ca. 1400). Og i dag er den månedlige "tier" (leje/adm. omkostninger) 295,00 USD per måned. Min pris dengang var 195 USD per måned, som jeg stadig betaler, idet min pris er "grandfathered".. dvs. jeg beholder min månedlige, nu lave, tier, da den var det da jeg overtog øen, og alle med gammel pris betaler stadig til gammel pris..

Så det er ikke nogen billig fornøjelse at eje en hel ø. Derfor er langt de fleste private sims enten lejet ud til beboelse i udstykninger, eller forretninger, eller simpelthen folks egen forretning (som kan være hvad som helst). I et halvt års tid har jeg ikke kunnet bruge meget tid på SL, af private årsager. Jeg er ellers en eftertragtet "Content Creator", og udvikler hele sims, mod betaling, og før det arrangerede jeg bryllupper til at betale for min tier...
Så er gode råd jo dyre... Men min sim, The Lost Gardens of Apollo, er meget populær. Næsten altid fyldt. Så jeg har stillet små "ønskebrønde" eller hvad man kan kalde dem (Donation Wells) op, jævnt fordelt over det hele. Og faktisk har folk der besøger stedet nu igennem så lang tid doneret penge, så det ikke har kostet mig en krone at køre øen. Jeg er heller ikke blevet rig på det. Langtfra. Alt der kommer via indsamling går til øens drift. Men - det er stort at folk gør det alligevel.

Det hører så til sjældenhederne. Jeg har åbenbart ramt et eller andet rigtigt. Nogle mennesker kommer hos mig dagligt - mange sammen med en partner, men også mange der lige skal have et "skud" fred og ro i SL, før eller efter job IRL, eller bare for at komme væk fra det ellers ofte ret hektiske fastland.

Det var en lang historie! Summa summarum: Hvis ikke man har planer om at starte en forretning, eller en ide til et unikt sted der vil kunne drives ved frivillige bidrag (eller er en gruppe mennesker der vil deles om lejen), ja, så ER det er bekostelig affære at købe og køre en hel sim. Mange af de store firmaer der køber i SL for tiden kan jo gøre dette via deres markedsføringsbudgetter. Og i sådan sammenhæng er prisen for de fleste firmaer jo peanuts. Men for en privatperson, tja..... så anbefaler jeg at man starter i det små, med at købe et mindre stykke land på fastlandet, eller simpelthen lejer sig ind på en privat ø, indtil man er fortrolig med værktøjerne, og har fået en klar fornemmelse af hvad SL egentlig er for en størrelse, og hvad andre gør for at tjene penge til deres land og forretning.

En sidste bemærkning her: En account er gratis, så længe man ikke vil eje land. Der findes centre med titusindvis af "freebies" (gratis ting folk har lavet til alle der vil have dem), af alle slags. Og langt de allerfleste SL-brugere er mere end hjælpsomme overfor en høflig newbie (ny bruger). Husk, vi har alle prøvet det, At stå der og ikke ane hvad man gør eller hvor man tager hen. At tage en indkøbspose på hovedet i stedet for at åbne den og tage indholdet på (en klassiker haha). For derefter fortvivlet at rende rundt med en pose på hovedet indtil en eller anden hjælper en med at få skidtet af igen. At ikke ane hvordan man indstiller sig selv, organiserer sit inventory, sidde fast eller mange andre sjove ting der kan ske for alle newbies. Tro mig, vi har alle prøvet det. INGEN er ekspert når de starter i Second Life. Men...... mange er meget hjælpsomme og flinke mennesker. Så fortvivl ikke! Det er absolut de små frustrationer værd... når først man har overstået de første par ganges usikkerhed, åbner der sig en enorm verden, med mange spændende steder at udforske, ting at prøve, og selvfølgelig fristelser.... både af indkøbsmæssig og den mere kødelige art. Second Life afspejler Real Life på alle måder. Så her er selvfølgelig også ludere og lommetyve, svidlere og idioter. Men med almindelig sund fornuft, din viden om at du selv bestemmer (husk dog at de fleste private øer har regler der skal følges... min inkluderet), og et godt netværk (som man hurtigt får medmindre man altså holder sig totalt for sig selv), ja så kommer man hurtigt langt. Så snart man har en account, har man også adgang til Second Life's egne Forums. Og her er i tusindvis af indlæg med alle de FAQ's man kan komme i tanker om. Her finder du svar på alle dine spørgsmål, besvaret af andre mere erfarne brugere. Så... hjælpen er let at finde - velkommen til Second Life!

PS: Min invitation til Apollo gælder stadig! Det er RET fedt at få besøg af andre danskere!

mange hilsener

Dane Zander ;-)

(link til en et år gammel artikel om Apollo er her, dengang arrangerede jeg stadig bryllupper hehe)

http://nwn.blogs.com/nwn/2006/03/new_world_slurl_9.html