lørdag, april 21, 2007

Anders Fogh er bøsse...

“… A thing is not necessarily true because a man dies for it.” Fra “The Portrait of Mr. W. H.” af Oscar Wilde.

Jeg spurgte i dag min frisør hvad hun mente om Morten Hartz Kaplers kontroversielle mockumentary ”AFR”, og hun svarede: ”Er det ikke den hvor man påstår Anders Fog Rasmussen er bøsse? Det synes jeg simpelthen er for langt ude!”

Min første tanke var….øh jo, men han bliver faktisk myrdet i filmen, og er det ikke værre end at han er bøsse? Er det så svært at forestille sig at Danmark kunne have en statsminister der er homoseksuel? Derudover bliver han, ifølge DR2’s smagsdommer Lotte Svendsen, fremstillet som humanist, og det må da være en lige så stor løgn som den at han skulle være homoseksuel!

Filmen leger med manipulation og mediekritik og det et meget spændende emne. De danske medier har i forbindelse med denne film valgt at fokusere på det homoseksuelle tema, men hvordan kan det mon være?

Er det i orden at fremstille Danmarks statsminister som humanist…eller bøsse for den sags skyld? Er det ok at slå ham ihjel på film? Er det ok at tage en politikers udtalelser og bruge det i en helt anden sammenhæng?

Hvad mener I?

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Stort set alt er tilladt på film, så jeg ser ikke noget problem i at ord bliver drejet og at en virkelig person bliver fremstillet som bøsse eller drabt på film. Alle ved jo jo netop at det er film og ikke virkelighed.

Anonym sagde ...

Uenig.
Det kan man ikke tillade sig. Hvordan ville du selv have det, hvis det var dine ord, der var blevet vendt og drejet?
Jeg har ikke set filmen, og har heller ikke intentioner om det.
Jeg synes der er svineri!

Anonym sagde ...

Svineri eller ej, det vil jeg ikke bedømme, men til gengæld vil jeg tage fat i det faktum, at det at han bliver hængt ud som bøsse er det de skaber ravage. I filmen er han åbenbart også protrætteret som verdensfjendsk og andre lidet flatterende ting. Det siger noget om hvor langt vi er kommet med anerkendelse af homo´er her i landet. "Det er helt ok, bare du ikke kalder mig det". Spørgsmålet er vel, hvorfor det er SÅ farligt at blive kaldt bøsse. Jeg skaber mig ærlig talt ikke specielt meget over hvis nogen kalder mig indvandrer, er pæredansk men meget mørkhåret.
Derudover er det da fuldstændig fantastisk, at Pia Kjærsgård er SÅ meget ude med riven, at det kan man ikke tillade sig. Var der ikke noget med, at muslimer skulle lade være med at skabe sig, fordi der er ytringsfrihed...?!?

Anonym sagde ...

Jeg tror, jeg ville skifte frisør.

Anonym sagde ...

Jeg synes det er latterligt at skrive filmen er noget svineri når man ikke selv har set den.
En rettelse til en af kommentarerne: Fogh bliver ikke portrætteret som verdensfjensk. Tværtom!
Han bliver kaldt vor tids Gandhi i filmen og det er selvfølgelig en ironisk politisk kommentar fra instruktørens side.

Anonym sagde ...

Jeg tror at Anders Fjog Rasmussen er ligeglad med den her film, men det må være hårdt for hans familie at se den. Tænk at se sin ægtemand dø på det store lærred!

Kynisk set tror jeg desværre at han får sympatipoint i den brede befolkning på for sådan en film og de angreb han ellers bliver udsat for.

Men se filmen. Den er rørende, tankevækkende, nyskabende, og faktisk temmelig morsom.

Anonym sagde ...

AFR er en politisk film designet til at miskreditere og latterliggøre Fogh. Men ved at fremstille ham som idealist og elsker, kan instruktøren ikke umiddelbart kritiseres for at sværte Fogh. Efterhånden som filmen skrider frem bliver parodien dog mere og mere tydelig.
Ved at beskrive Fogh som skabsbøsse, tildeles han en menneskelig og sårbar position, der ligesom de andre positive egenskaber efterhånden bliver vendt til noget negativt og løgnagtigt.
At pressen især har fokuseret på den detalje, skyldes at det er en særdeles velbevaret hemmelighed i journalistkredse, at Fogh rent faktisk er skabsbøsse. F.eks. har Se og Hør med sædvanlig elegance boret i det faktum, at Fogh har en polsk ven, som han bl.a. har været alene på ferie med.
I øvrigt synes jeg, at filmen som al anden politisk propaganda er gabende kedelig.

Anonym sagde ...

Bortset fra det, så er Anders Fogh bøsse! Vent og se til han går af som statsminister, så skal pressen nok løfte historien.