fredag, august 25, 2006

Hårdkogt Homo…detektiv!

Joseph Hansen (1923-2004) var skaberen af den første (og eneste?) hårdkogte homodetektiv. Hansen skrev Dave Brandstetter krimierne fra 1970-1991 og det er primært dem hans forfatterskab vil blive husket for. I serien, hvor kun to er oversat til dansk, følger vi den smukke mandlige detektiv, der er bøsse, hvilket må siges at være revolutionerende for genren, hvor homoseksuelle ellers altid er skildret som enten ofret eller blot som en skæv biperson. I disse krimier præsenteres bøsser og lesbiske i hele deres forskellighed og ellers ikke videre opsigtvækkende – faktisk ligesom heteroseksuelle - med uforløst begær, triumfer og frustrationer.

Spil for skygger” var den første Brandstetter krimi der udkom på dansk og i den følger vi forsikringsdetektiven Brandstetter, som påtager sig at efterforske en sag, hvor en lastvognschauffør findes død under mystiske omstændigheder

Derefter udkom ”På gravens rand”, hvor Brandstetter bevidst bliver indblandet i en bølge af mord på homoseksuelle AIDS-smittede, men hvorfor? Er det fordi, han selv er bøsse, eller er der andre årsager?

Har du en mening om bøsser i krimier eller kan anbefale en god (bøsse)krimi, så skriv en kommentar!


Læs et interview med Josep Hansen

Lån hans bøger via biblioteket

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg synes at "Ingen nat for lang" af Barbera Vine er god. Det er vel egentlig mere en thriller end en decideret krimi

Anonym sagde ...

Jeg ønsker ikke at kommentere indlægget, men blot at ytre mig om Favntag. Gårsdagens indslag om Favntag i Politiken gjorde mig opmærksom på bloggens tilstedeværelse og jeg finder det at være et yderst godt initiativ, som jeg fremover vil holde mig orienteret ved.

Anonym sagde ...

"Jacks hus" af Ed McBain og "Tatoveret torso" af Helene Tursten er nervepirrende

Anonym sagde ...

Fedt at den tvister folks fordomme om bøsser. Dave B. har i serien den samme partner gennem 22 år samtidig med faren gennemgår 9 ægteskaber.