onsdag, oktober 18, 2006

Filmfest

Fra fredag d. 20 til søndag d. 29. oktober afholdes årets Copenhagen Gay & Lesbian Filmfestival. Som navnet på festivalen indikerer, er der primært københavnerne der får glæde af festivalen, men der bliver dog også vist film i Århus, hvor der desuden bliver afholdt et foredrag om homofilmens historie. Støt op om det gode projekt og mød frem.

Se mere på festivalens hjemmeside.

Skriv en kommentar hvis du har en mening om festivalen eller har haft en god oplevelse med en film.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Som filmfan ærger jeg míg over at der ikke bliver vist film i Odense, Kolding eller Vejle. Der er flere film jeg gerne ville have set. Jeg finder det desuden mærkeligt at man derimod viser film i Malmø.

Anonym sagde ...

Nu har jeg igen kastet mig over filmfestivalen, og igen er jeg blevet vildt skuffet. Hvert år er der 1 max 2 film som virkelig har noget på hjerte. Hvordan har i andre det? Gider i se homofilm bare fordi det er homofilm. Er der ikke kvalitetskrav i lighed med "heterofilm"?
Jeg gider personligt ikke se en dårlig film bare fordi det er en homofilm...og det er netop det der sker, hvis man går alt for mange gange i biografen under filmfestivalen...

mathias danbolt sagde ...

Hva er egentlig problemet? Programmet er da langt fra et sentimentalt "homofilm"-program, (og hva mener du nå egentlig med homofilm? At filmene omhandler homofile, eller at de er full av patos?) CGLFF er kanskje en av de mest politiske filmfestivalene jeg i alle fall har vært på i lang tid. De seks filmene av Rosa von Praunheim, samt hans foredrag "I am a Tomato" og Jochen Hicks "Rainbows End", samt den påfølgende debatt er noen eksempler på hvordan årets festival skaper refleksjon og diskusjon om gay/lesbian historiskrivning, gammel og ny aktivisme, og ikke minst stiller spørsmål til hvor "vi" er i dag. Å slenge ut en slik generaliserende kritikk om "homofilm" blir for enkelt og tåpelig.

Anonym sagde ...

Spis lige brot til Danbolt. ja vist kan man da ikke generalisere på den måde, men hvis han nu har haft flere dårlige oplevelser med homofilm på festivalen, så forstår jeg udemærket hans frustration.
Jeg gider heller ikke at se dårlige homofilm, bare fordi de handler om bøsser.

Anonym sagde ...

Jeg bliver bare nødt til at give den skuffede festivaldeltager ret. Jeg synes også det var et skuffende program og at der stadig er langt mellem kvalitetshomofilmene.

Anonym sagde ...

Ok Danbolt....så generaliserende skulle jeg ikke have skrevet. Jeg tænkte ikke så meget på dokumentar, men på fiktionsfilm.
Problemet med dem er netop, at de bliver enormt politisk bevidst, men ikke er god filmkunst. Tag f.eks. C.R.A.Z.Y Den film havde SÅ meget på hjerte, og hatten af for det, men det bliver en meget middelmådig film ud af det (og så var det nok den bedste jeg så i år..)

Anonym sagde ...

Denne kommentar er lidt ved siden af, men jeg vil bare gerne dele min liste af gode homofilm med jer:

The Law of Desire (Almodovar)
The Adventures of Felix (fransk)
Just a Question of Love (fransk)
Lilies (fra Canada)
My Beautiful Laundrette (engelsk)
His Secret Life (italiensk)
Come Undone (Presque Rien)
Wild Reeds (fransk)
Sommersturm (tysk)
Confusion of Genders (fransk)
The Journey of Jared Price (amerikansk)
My Life on Ice (fransk)
Latter Days (amerikansk)
Doing Time on Maple Drive (amerikansk)
You'll get over it (fransk)

undskyld at det er på engelsk, men jeg bor i Kalifornien.