mandag, oktober 09, 2006

Nedbryder Will & Grace fordomme om bøsser?

Det er efterhånden blevet kutyme at film eller tv-serier har en karakter der er homoseksuel på rollelisten. Reality-shows som ”De fantastiske fem” og ”Gay Army” ruller lystigt hen over skærmen på de mindre kanaler, hvor folk kan more sig over de ”skøre” bøsser. Vi er derudover nået så vidt, at en serie som ”Will & Grace” hitter selvom hovedpersonerne er homoseksuelle.

Bøsserne i disse shows er som oftest skildret som den stereotype lettere feminine og hysteriske type, men der er dog eksempler på serier der går imod strømmen. F.eks en serie som ”Six Feet Under”, som tegner et mere nuanceret og knap så overfladisk billede af hvad det vil sige at være bøsse.

David og Keith fra Six Feet Undder

Gavner alle disse tv-bøsser folks tolerance overfor homoseksuelle eller er de bare med at bekræfte dem i deres fordomme om bøsser?

Hvad mener du og hvem synes du er den bedste og værste skildring af en bøsse på tv?

17 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg tror mange synes at tv-bøsserne ofte er skabede og irriterende, og her tænker jeg især på en fyr som Jack fra Will og Grase. Men folk er vel også så fornuftige at de kan skelne tingede og at de ikke skærer alle over en kam. De fleste heteroer har efterhånden også en ven eller et familiemedlem som er til fyre og han er måske en ganske almindelig fyr, så jeg tror ikke at folk tror at alle bøsser er som ham Jack eller for eksempel René Fris fra De Fantastiske Fem. Tv-bøsserne nedbryder ikke fordomme, men til gengæld tror jeg heller ikke at folk bliver mere intolerante overfor bøsser på grund af dem.
En af de sjoveste bøsser i serier jeg kan huske er ham transen fra M*A*S*H og den værste er nok Jack fra Will og Grase.

Anonym sagde ...

Jeg tror at de kan være med til at nedbryde fordomme og jeg er sikkert på at Peter Mygind, som spiller jan i serien "Anna Phil" rykker i folks bevidsthed

Anonym sagde ...

Jack er Gud. Hail to the Queens

Anonym sagde ...

Jeg tror det går begge veje. Nogle kan ikke udstå de feminine bøsser der ofte er på tv. Et eksempel kunne være den afskyelige mediebøsse Thomas Bickman, mens andre pludselig ser folk som Torben Lund og Hans Pilgaard springe ud, og derved finder ud af at bøsser kan være som alle andre almindelige mennesker.

Væste serie-bøsser mener jeg er Klaus Bondam fra Langt fra Las Vegas.

Der er flere gode:

- Enig i Mygind fra Anna Phil
- Bøssen fra Dawsons Creek
- Will fra Will & Grace
- David og Keith fra Six Feet Under + mange flere

"If someone sees you as you really are and still wants to be with you - that's powerful" Keith fra Six Feet Under

Anonym sagde ...

Den lækreste tv-bøsse er uden tvivl Charlie Hunnam, som spiller den 15 årige Nathan Maloney i Queer As Folk eller Drengerøve som den hedder på dansk. Det var top nice at se en serie om unge bøssers liv men desværre var serien mere underholdning end indhold

Anonym sagde ...

Anonymous said...:
"En af de sjoveste bøsser i serier jeg kan huske er ham transen fra M*A*S*H"

Nu vil jeg nødig (passer ikke, jeg elsker det) være flueknepper, men han er gift og udover udklædningen, viser han ingen tegn på at være homoseksuel. Udklædningen er udelukkende for at blive hjemsendt grundet sindssyge. Senere lægger han det fra sig...

Nå, men når det er sagt, så er Will & Grace en forfærdelig serie af mange årsager: Humoren er elendig, skuespillet tvivlsomt, plottet fuldstændig identiske i de afsnit jeg har set og nuanceringen af karakterne uhyggelig svag.
Jack er forfærdelig ja, men jeg kender faktisk flere som synes han er sjov, og dermed er han vel også med til at nedbryde fordomme. Måske ikke i forhold til stereotyper, men i forhold til om folk generelt kan acceptere bøsser.
Personligt føler jeg bare ikke at de går langt nok. Det er for pænt og kedeligt. Serier eller film om bøsser behøver ikke være grænsesøgende, men en serie som i den grad lovpriser sig selv med at være åben i forhold til homoseksualitet, er den for det første dybt selvmodsigende og gabende uinteressant. Lesbiske har flere gange fået et rap over fingrene og Jack er jo i bund og grund en utrolig usympatisk person. Og det er uanset ens holdninger til femi-bøsser, som jeg faktisk synes er temmelig underholdende, omend de også kan være belastende, fuldstændig ligesom alle andre mennesker uanset hvad deres seksualitet er.

Et af de afsnit jeg har set, er et, hvor Jack hidser sig op over at CBS eller NBC eller whatever ikke viser to bøsser kysse i en soap. Hele afsnittet går så på, at de skal have vist de to mænd kysse. Klimakset er da Will kysser Jack for åben skærm. Umiddelbart fint nok, men kysset er et kys i stil med old-time Hollywood. Jeg kunne kysse min far på den måde og stadig være et respektabelt medlem af samfundet. En hånd imellem læberne havde næsten været mere kontroversielt eller grænsebrydende og det er egentlig mit største problem med serien.
Jack i sig selv er bare usympatisk og irriterende, omend han har sine stunder, men serien bryder jo i bund og grund ikke med folks bevidsthed. Hvis den serie skal iklæde sig den kappe som de af uforklarlige årsager har fået påsat sig af resten af Hollywood, så bliver de nødt til at bryde grænserne. Vis sgu da to mænd som kysser og kysser ordentligt!

Da Cosby & Co kom over skærmene i USA lød der i halvdelen af USAs sorte (eller hvad vi nu må sige nu om dage) et rama-skrig, fordi det ikke viste de "sande" forhold for sorte. Resten var glade fordi serien lå nærmere deres hverdag end fx Shaft eller Jeffersons. Pointen er, at man aldrig kan fuldt tilfredsstille en selvudråbt/tvunget minoritet. Der er altid nogen som synes det ikke ligner deres hverdag eller nedbryder folks fordomme overfor dem.
Det positive er vel, at serien er en succes delvist fordi den handler om bøsser og det synes jeg må tages som et udtryk for folks accept. Så kan Jack rende rundt og te sig lige så åndssvag som han har lyst til. Heldigvis er der også andre billeder af bøsser i serieverden, som fx Jacks alterego Will eller David fra Six Feet Under.

Ps. Den værste er sgu da hende der sekretæren, hvad hun så end hedder.
Men hun har nogle gode patter :)

Anonym sagde ...

Lad os slappe af og tage Will&Grace for hvad det er - en oftest morsom sitcom.

Jack er langt fra den mest karrikerede karakter i serien. Se fx. på Karen. En "har giftet sig til penge", plastic opereret, dopet overklassedame.

I øvrigt er der i serien et varieret cast af homoer lige fra dramaqueen, sucesadvokat til det kedelige og småborgerlige vennepar, der har en adopteret datter.

Jeg tror godt de fleste straighte kan se serien uden at generalisere alle homoer ud fra en Jack standard.

Til slut kan det undre mig, at der er så mange homoer der skal fordømme typer som Thomas B.Han flasher måske sin sexualitet noget anderledes end de fleste af os småborgerlige bøsser med realkredit og rosenbed bryder os om, men han må vel have samme ret til at være out and proud som vi andre påberåber os.

Venlige hilsner. Bjarne

Anonym sagde ...

Hr. Schwann i Matador er kongen over alle tv-bøsser. En kæmpe kliche, men hvor er han genial*GG*

Anonym sagde ...

Problemet med Thomas B. er jo bare, at han flasher fordommene i fuldt flor...samtidig vil han bekæmpe dem!! Denne side handler ganske vist om litteratur, men lad os så tage teksterne på Thomas Bs plade...magen til dårlig lyrik skal man lede længe efter. Der er intet hold i den plade overhovedet. Det eneste han gør er at bekræfte fordommen, at bøsser vil ha opmærksomhed uanset hvad! Også selv om de ikke har talent!

Anonym sagde ...

Jeg har en fornemmelse af, at folk glemmer Will, og husker Jack. Wills karakter må jo nærmest heller ikke vise noget. Ingen kys, ingen knald, ingen fest. Mens Jack giver den fuld skrue i den helt anden grøft, taget denne debat i betragtning.

Anonym sagde ...

Will og Grace er en uskyldig lille sitcom, som ingen forbinder med virkelighed. Alle kan da se at personerne er kæmpe klicheer, og det gælder både heteroerne og bøsserne. Jeg synes den er underholdende og man skal ikke tage den for mere end den er. Det fede ved den er når der optræder nogle kendte skuespillere i biroller. Michael Douglas for eksempel, som fandeme var lækker da han spillede gay-cop i serien

Anonym sagde ...

Mitchel Anderson fra Party of Five er den bedste gay-karakter på tv. Det er en sympatisk rolle og han er en flot fyr.

http://www.qcinema.com/showcontent.asp?cat=people&id=mitchell_anderson

Anonym sagde ...

Tjek den skønne Ian Somerhalder fra Young Americans

http://images.google.com/images?hl=da&q=Ian+Somerhalder

Anonym sagde ...

Hallo! Ian Somerhalder spiller ikke bøsse i Young Amricans.
"fyren" har er kærester med er en pige (med meget små bryster) der har klædt sig ud som en fyr for at kunne få lov til at gå på skolen.

Men jeg vil give dig ret i at han er megalækker :o)

Anonym sagde ...

Jeg er så TRÆT af Peter Mygind i Anna Phil. Mage til kliche skal man lede længe efter og jeg får knopper af hans irriterende fimsede måde at spille på. AAGGGGGHHH tag dig sammen mand!

Anonym sagde ...

Lad dog være med at tage serien så højtidelig. Det er bare en god omgang underholding hvis mål at at underholde og ikke at nedbryde fordomme. Jeg elsker Jack og Karen som kan være så lede på den sjoveste måde :o)

Anonym sagde ...

Bedste bøsseskildring: Uden tvivl Matthew Rhys som Kevin Walker i "Brothers & Sisters. Elllllllsker den serie.
Hilsen Daniel