lørdag, september 23, 2006

Filmatisering

Bobby og Jonathan kærestede lidt som teenagere, og selvom Bobby nu er heteroseksuel opsøger han sin gamle ven. Jonathan er erklæret bøsse og bor sammen med den noget excentriske Clare og hendes baby. Forholdet mellem de to barndomsvenner bliver testet, da Bobby falder for Clare og dermed skubber Jonathan ud på et sidespor.

Filmen er fra 2004 og har bl.a. Colin Farrell i en af hovedrollerne. Den bygger på bogen ”Et hjem ved verdens ende”, som er skrevet af Michael Cunningham.

Synes du – ligesom jeg - at bogen er bedre end filmen og hvorfor er det mon oftest sådan?

Lån filmen på biblioteket


Køb filmen via laserdisken

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kender hverken den aktuelle film eller bogs eksistens, men jeg synes også at bøgerne som regel er bedre end filmen, men det er ikke tilfældet ved Brokeback Mountain. Den lille novelle er ikke ret god, og det er utroligt at man har kunne få så god en film ud af den.
En anden grund til at man ofte bliver skuffet, har vel også noget at gøre med den film man selv har skabt inde i sit hoved, sjældent stemmer overens med den film der bliver lavet. Samtidig er filmmediet et helt andet medie end bogen og med helt andre virkemidler, som ikke overlader så meget det fantasien, som det skrevne ord gør.

Anonym sagde ...

Novellen Brokeback Mountain er en lille genistreg og Annie Prouix er en utrolig forfatter som skriver letflydende og poetisk. Udover BM så er The Shipping News også i mesterklasse. Begge film er mindre vellykket

Anonym sagde ...

Colin Farrell viser endnu engang hvor dårlig en skuespiller han er. Ærgeligt for det ødelægger en ellers god film. Jeg havde hellere set bøssen fra Dawsons Creek i den rolle. Jeg har ikke læst bogen, og har egentlig heller ikke lyst til det ny hvor jeg har set filmen. Der kommer sjældent noget godt ud af at se filmen først og derefter læse bogen. Det er min mening

Anonym sagde ...

Jer er enig i, at filmen er en kæmpeskuffelse. Måske fordi jeg havde store forventninger til den efter at have læst romanen flere gange.
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad der er gået galt, men tror at det er sværere at omsætte en stor episk roman til film, end det er med en lille novelleagtig fortælling.
Eksempler hvor det går godt er den indlysende Brokeback Mountain, hvor Proulx' lille sentimentale historie løftes til noget stort. Men også Michael Cunninghams lille roman Timerne/The Hours er særdeles vellykket som film.

Anonym sagde ...

Et andet eksempel hvor det er lykkedes at få en fabelagtig film ud af en "lille" roman kunne være Døden i Venedig. Til Claus: Rimelig flabet at kalde det store mesterværk Timerne for en lille roman og jeg går udfra at det er omfanget af den du taler om?